donderdag 18 oktober 2012

Papier


Een nieuwe opdracht voor ons, de cursisten van de VAK.

Naar aanleiding van een  bezoek aan  de papier biënnale in het museum van Rijswijk moeten wij  een  schilderij  gaan  maken. We moeten ons laten inspireren  door papier.

Ik volg de papier biënnale al vanaf het begin.

De eerste keer was dat in 1996. Wat was ik onder de indruk van  de mogelijk heden en de schitterende resultaten.Ik bezocht in Den haag de papierafdeling van de  KB. Van daaruit een papiermolen, de Schoolmeester in Westzaan,  waar men  van oude spijkerbroeken met behulp van de "hollander" de repen stof in vezels verandert  en opnieuw als papier grondstof hergebruikt. Ik heb met een stel vriendinnen zelf pulp gemaakt en verwerkt in mooie  vellen handgeschept papier . De kleinkinderen hebben samen met mij op een mooie zomerdag( buiten )papier geschept .....
Inmiddels heb ik  al heel  wat keertjes de papier biënnale bezocht . Er zijn nog steeds veel knap gemaakte papierwerken te zien, maar toch... ik bemerk dat er , althans voor mij, weinig inspirerend werk  meer gemaakt wordt. Het verrassende is er in de loop van de jaren wat afgegaan.

Wel heb ik de nieuwbouw van het museum bewonderd. De  museumwinkel maakt daar een belangrijk deel van uit.

Er lagen o.a. mooie boeken en leuke dingen van papier gemaakt.


nieuwe uitbouw aan de achterzijde in de tuin







Anne van Pals maakt wel iets bijzonders. Zij bewerkt foto's door middel van krassen met een dun mesje. De vezels die zij eraf schrapt laat zij meespelen  in het eindresultaat.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten